آیت‎الله جوادی آملی: آیت الله جوادی آملی زدن ها گریه های ما در محرم باید این نظام را حفظ کند زدن‌ها و گریـه‌های ما درون محرم حتما این نظام را حفظ کند

این مرجع تقلید عصر پنجشنبه درون درس اخلاق هفتگی خود کـه با حضور معاون وزیر علوم و دانشجویـان برتر قرآنی دانشگاه جامع علمـی کاربردی کشور برگزار شد، آیت الله جوادی آملی زدن ها گریه های ما در محرم باید این نظام را حفظ کند گفت: ماه محرم به منظور ما مثل ماه مبارک رمضان است، یعنی ماه عبادت است؛ بـه همـین دلیل زدن‌ها و گریـه‌ها و ناله‌های ما حتما طوری باشد کـه این نظام را حفظ کند.

وی افزود: بخش وسیعی از فداکاری‌های این شـهدا هم بـه وسیله همـین مرثیـه بود؛ وقتی این مرثیـه‎ها و این عزاداری‎ها مـی‌تواند یک کشور را حفظ کند، چرا ما آن را با عظمت و جلال حفظ نکنیم؟! چرا معاذ الله آن را با بعضی از امور دیگر مخلوط کنیم؟! چرا حرف‌های ضعیف نقل کنیم و این گوهر گرانبها را ارج ننـهیم؟ اگر عزاداری ما بی‌محتوا باشد و حرف‌های سُست و بی‌مغز و بی‌سند اختلاف‌انگیز مطرح کنیم مردم را بـه عوامـی سوق مـی‌‏دهد کـه با فرهنگ کربلا هماهنگ نیست.

وی بیـان کرد:انی کـه به دنبال رشد روح‌ بـه جای تربیت بدن هستند اولین ماه سال آنـها ماه رمضان هست و ماه شعبان آخرین ماه آنـها؛ بـه همـین دلیل درون صلوات و مناجات شعبانیـه مراقبت خاصی انجام مـی‎دهند؛ دلیل این امر هم آن هست که هر تاجر و کاسبی درون ماه آخر بـه سراغ حساب و کتاب سال خود مـی‎رود و سود و زیـانش را برررسی مـی‏‌کند و شب عید رمضان کـه لیلهٴ فطر هست لیلةالجوائز و عید فطر روز تقسیم جوایز است.

آیت‎الله جوادی آملی بیـان کرد:انی کـه ماه اول آنـها محرم است، آخر سال را کـه ذیحجه هست مـی‌کوشند کـه دریـابند؛ بـه همـین خاطر 24 این ماه کـه مباهله هست برای آن حرمت خاصی قائل‌اند؛ 25 این ماه کـه روز نزول هل اتی هست روزه خاصی مـی‌گیرند و در پایـان ماه ذیحجه یـا روزه مـی‌گیرند یـا تلاش و کوشش مـی‌کنند اعمالشان را بررسی مـی‌کنند کـه با حساب پاک وارد سال بعد شوند.

این مرجع تقلید بیـان کرد: حزن و غمگینی انسان درون ماه محرم، عبادت است، درون محرم فرموده‎اند کـه اینی کـه در ماه محرّم آهی مـی‌کشد این آه عبادت است؛ این دین مـی‌خواهد ماه محرم را مثل ماه مبارک رمضان ماه عبادت قرار دهد؛ اهتمام ورزیدن بـه احیـای نام حسین‌بن‌علی(سلام الله علیـهما) عبادت است.

وی گفت: قرآن بیـان مـی‎کند کـه عالَم این عالم را از حق خلق کردیم، مصالح ساختمانی این عالم حقیقت هست یعنی اینجا جای باطل نیست؛ همان‌طوری کـه ساختار بدنیِ ما را بـه حق و به سلامت خلق د و دستگاه گوارش انسانی فقط غذای سالم را مـی‌پذیرد، غذای باطل را بالا مـی‎آورد، نظام خلقت هم همـین‌طور هست و ممکن نیستی یک غذای مسموم را بخورد و بالا نیـاورد.

آیت‎الله جوادی آملی بیـان کرد: جریـاناتی از جمله جنایـات مغول از حیث جنایت بـه مراتب سنگین‌تر از کربلا بود اما درون کتاب‌های تاریخ دفن شد و نامـی از اینـها نیست، آنی کـه همتای قرآن و قرآن ناطق هست و آنکه برابر نظام هستی حرکت مـی‌کند باقی خواهند ماند.

این مرجع تقلید اظهارکرد: پانصد سال عباسیـان با نام و قبر و تمامـی شئون امام حسین علیـه السلام مبارزه د و پیش از آن امویـان و مروانیـان مبارزه د، اما امروزه درون اربعین حدود بیست مـیلیون نفر درون کنار مضجع شریف آن حضرت جمع شده و عرض ادب مـی‌کنند؛ این مساله بـه این دلیل هست که اگری کـه در مسیر نظام عالَم حرکت کند حق است، و حق نیز ماندنی است.

۲۹۲۹

. آیت الله جوادی آملی زدن ها گریه های ما در محرم باید این نظام را حفظ کند . آیت الله جوادی آملی زدن ها گریه های ما در محرم باید این نظام را حفظ کند




[آیت‎الله جوادی آملی: زدن‌ها و گریـه‌های ما درون محرم ... آیت الله جوادی آملی زدن ها گریه های ما در محرم باید این نظام را حفظ کند]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 03 Jul 2018 08:29:00 +0000